zondag 9 juni 2013

Harry Potter City !

Vandaag zijn we te gast in Alnwick, een mooi stadje met een schitterend kasteel waar bepaalde scènes van Harry Potter films opgenomen werden. En zoals dat gaat, kom je dan ook vlug terecht in een soort H.P. themapark, maar nog 'natuurlijk' genoeg om ervan te kunnen genieten.

Gisteren zijn we vanuit Kelso vertrokken met zuiderse temperaturen. We vragen ons af en toe af, of we wel in het juiste land fietsen .....
De spectaculaire views van de voorbije dagen hebben we niet meer maar het is aangenaam en rustig fietsen tussen de kleine dorpen. We nemen afscheid van Schotland en fietsen naar Flodden Field, een slagveld waar 500 jaar geleden, de Engelsen de Schotten verslaan tijdens een zeer bloedige en dodelijke confrontatie. Op den paar uur tijd sneuvelen hier meer dan 12.000 man ....

Iets verder zien we een aanduiding naar een stoomtreinattractie, met picknickplaats, en met onze kleinzonen Wolf, Bas en Otto in gedachten 'sporen' we daarheen !! De klein mannen zouden hier nogal genoten hebben van een stoomtreinritje op kindermaat !

We krijgen wat zeewind tegen als we richting Beal rijden, tot aan de causeway die het vaste land met Holy Island verbindt. De getijdentabel is ons niet gunstig gezind en een overtocht zit er voor vandaag niet in. We fietsen door tot Fenwick waar we een kamer nemen in b&b The Manor House. De lady of the house ontvangt ons op een nogal vreemde manier, leidt ons naar onze kamer alsof je iemand in een museum gidst en we krijgen bijna de slappe lach als ze een demonstratie geeft van de 'lichtinstallatie'. Maar misschien heeft madame het op dat moment iets moeilijk want wat later babbelen we gezellig op het zonnig terras. Wel wat 'overprijsd' als b&b maar veel andere mogelijkheden zijn er hier niet.

's Avonds worden we opgehaald door een 'taxi dienst' van de enige Inn in de omgeving met den zeer goede keuken.
Een mooie afsluiter van een mooie dag.

Het is fris en bewolkt de volgende morgen maar tegen de middag is het terug 'zomer' ! Iedereen die ons aanspreekt en hoort hoelang we al onderweg zijn, benadrukt dat we ongelooflijk geluk hebben met dit weer ! Uitzonderlijk ! Waar hebben we dit aan verdiend :-)

Bamburgh is een vrij chique vakantieoord met kasteel, Seahouses is Sluis op z'n Engels en Dunstanburgh Castle staat bol van de romantische en spookie verhalen volgens onze tafeldame op een zonnig zee-terrasje in het piepkleine haventje van Craster.

Via via belanden we dan - na een fraai ommetje - in onze lodge, een ietwat aparte bedoening met Poolse meisjes maar dat valt allemaal heel goed mee. Er landt hier nog een heren-compagnie die hier voor een week boekten en we vissen nog wel uit wat ze hier komen doen :-))

En aan alle vaders die dit zouden lezen ..... hopelijk hadden jullie een mooie vaderdag !

Kleinste visitor's center in de wereld !