donderdag 12 augustus 2010

Korcula - Peljesac : 90 km voor Dubrovnik

Na Trogir zijn we in Kastel Stari beland. Na wat zoeken vinden we een kamer bij Antonia, een ietwat verstrooide lieve dame die vrij goed Duits spreekt. Het is er een beetje slordig en als je beter kijkt is het er zelfs zeer slordig maar allez, à la guerre comme à la guerre ! We zitten zo goed als aan de more (=zee) en kunnen morgen met de bus naar Split.

Tijd om te genieten van zon, zee en de vakantie-families op het strand en 's avonds eens goed uit gaan eten. Palma (niet La Palma!) is een vrij authentiek restaurant aan zee met zeer vriendelijke bediening dat ons zelfs zo goed meevalt dat we er 's anderendaags terug gaan.

10 augustus : Split

Via een stenige, stoffige weg komen we aan de bushalte en voor 33 Kuna (delen door 7) staan we in Split. Ik (vera) was aanvankelijk wat sceptisch t.o.Split : grote stad, veel industrie rondom en en na de vele kleine mooie steden die we al bezocht hadden... Maar ik heb het mis. Split is zeker een bezoek waard.

De oude stad is gebouwd op en in het paleis van keizer Diocletianus (300 en na Christus). Op een oppervlakte van 3,5 ha heb je een volledig geschiedenisboek bij mekaar.

Maar ook extra muros valt er teententander te beleven : de levendige groenten- en fruitmarkt waar aan lange stenen tafels iedereen de opbrengst van eigen moestuin kan te koop aanbieden. Soms een beetje pijnlijk als je ziet hoe een oudere man een tiental knollen look probeert te verkopen of oudere vrouwen stil achter een hoopje boontjes op een koper wachten. Of Narodni trg een italiaans 'piazza' zoals het hier genoemd wordt, dat blakert in de zon en alhoewel de vele terrasjes uitnodigen, kiezen we toch voor de schaduw van een restaurantje naast het 'laat me passeren' straatje, een mini mini straatje naast de tempel van Jupiter !

Terug 'thuis' toeristen we aan het strand : zwemmen, zonnen en ijs ! Meer moet dat niet zijn !

11 augustus : Split - Korcula

Ochtendstond .... hoe was het ook al weer .... Om 6 uur uit de veren zodat we in de koelte en zonder al te veel verkeer richting Split kunnen fietsen.

De rij wachtenden aan de ticketverkoop is gelukkig niet zo lang als gisteren en tegen achten zitten we al op een van de vele promenade terrasjes te ontbijten.

De overtocht naar Korcula duurt zo'n 2h30 en als we in Vela Luka ontschepen hebben we al een fietskoppel uit Süd Tirol ontmoet dat vanuit Split een weekje rond fietst. We zijn al uitgenodigd ! (nog ne keer : S en T niet lachten !!)

Korcula is heuvelachtig (van zeeniveau naar 570 m met 10%!!), groen en vrij verlaten. Maar de stad Korcula is schitterend.

We kamperen en hebben Italiaanse buren die ons verwennen met pasta pesto en van wie we 's avonds van tafel,stoelen en licht mogen gebruiken.

12 augustus : Korcula-overzet naar Peljesac

Korcula (foto boven) is schitterend ! Marco Polo heeft er gewoond en dat zullen we geweten hebben ! M.P. straat, plein, toren, huis, souvenirs, ....

We nemen de ferry (we worden dat hier al goed gewoon) naar Orebic op het schiereiland Peljesac. We kopen kaas(sir)quiche en zoeken een schaduwplekje met zich op zee en krijgen het gezelschap van een jonge Kroatische vader met zoontje. Hij fietste Zagreb-Zadar en watertandt als hij onze fietsen ziet en onze plannen hoort. We hebben hem alvast wat goede raad (!?) gegeven om zijn vrouw te overtuigen om ook fietsvakanties te plannen....

Die eilanden zijn niet vlak, mocht iemand dat denken. Er moet hier nogal wat geklommen worden en ook vandaag weer 9% bij 35° !! Het moeten niet altijd 1000m+ zijn om lastig te zijn !! Hebben wij wat afgezweet vandaag ! Dus als we Vina-apartment-bikers welcome zien staan aan een mooi huis met terras onder de druivelaars, veronderstellen we dat ze hier ook drank hebben en dat fietsers ook welkom zullen zijn. En wat denk je ! We worden met open armen ontvangen door ene Anton die ons onmiddellijk ice water,cola, koffie of noem maar op presenteert. Hij is zelf biker en wijnboer én hij heeft een kamer .... dus we zijn 'goed gevlogen' en daarom zitten we nu hier in een plaatsje Piljavicino (zoek het maar niet op de kaart) op een goede 90 km van Dubrovnik. Anton heeft internet, Anton heeft wijn en Anton kookt deze avond voor ons. Misschien dat onze rit van morgen in twee etappes zal gereden worden maar soit, we laten het niet aan ons hart komen en genieten van het moment.

Hopelijk gaat het bij ieder van jullie ook goed, kan wie nog vakantie tegoed heeft er echt van genieten en wij zijn blij dat jullie ook een beetje met ons mee-reizen